Conform "Indrumătorului de exercitare a profesiei de arhitect", serviciile de bază (uzuale, ordinare, normale) reprezintă totalitatea misiunilor, conform legislației, ce sunt necesare pentru intocmirea proiectului, a documentațiilor pentru obținerea avizelor și autorizației de construire, a documentațiilor de execuție destinate contractării lucrărilor, urmărirea de șantier.
Acestea sunt misiuni necesare și obligatorii pentru realizarea în bune condiții a lucrărilor de construire, refuncționalizare, extindere, reparație, reabilitare sau demolare a unei clădiri, corp de clădire, ansamblu de clădiri etc.
Serviciile de bază ocupă în sine întreg procesul de proiectare și urmărire a lucrărilor de execuție, de la stabilirea temei de proiectare până la recepția finală a lucrărilor. Conținutul diverselor faze-etape poate diferi funcție de tipul, complexitatea investiției și de ritmul de punere în opera, tipul de finanțare etc.
Serviciile de bază includ și coordonarea echipelor de proiectanți de specialitate, indiferent dacă aceștia sunt angajați de arhitect, constructor sau beneficiar.
Anteproiectul - proiectul preliminar, studiul de (pre)fezabilitate
Obiective:
propunerea unei soluții de ansamblu coordonată cu condițiile urbanistice și cu
mijloacele financiare ale investitorului
definirea condițiilor contractuale
Conținut:
documentații ce prezintă soluții de arhitectură și tehnice, estimări ale costului
și duratei execuției
Proiectul tehnic
Obiective:
întocmirea tuturor documentațiilor ce includ concepția de realizare a unui
obiectiv de investiții, pe baza cărora se execută lucrările de construcții
autorizate, se urmarește și se controlează calitatea acestora
Conținut:
proiecte tehnice pe specialități (piese scrise și desenate)
Documentațiile pentru obținerea avizelor și
Autorizației de Construire
Obiective:
întocmirea documentațiilor necesare pentru obținerea tuturor avizelor și
acordurilor cerute prin Certificatul de Urbanism
întocmirea documentației pentru obținerea Autorizației de Construire (A.C.),
(eventual a Autorizației de Desființare și a Autorizației pentru Organizarea de Șantier)
Conținut:
fișe tehnice, documentații cu extrase din proiectele tehnice pe specialități și
memorii specifice pentru avize / acorduri specifice
Alegerea constructorului și pregătirea execuției
Obiective:
alegerea unui antreprenor (constructor) și a unui diriginte de șantier, pe baza
unor oferte făcute de constructor pe marginea proiectului existent
Conținut:
cereri de ofertă din partea beneficiarului și oferte din partea posibililor
constructori
Detalii de execuție, șantierul și urmărirea lucrărilor
Obiective:
asigurarea cu detalii și urmărirea astfel încât execuția să respecte întocmai
proiectul, prescripțiile regulamentare în vigoare, cerințele investitorului și
coordonarea acestor detalii cu antreprenorii și furnizorii
Conținut:
documentații de detaliu necesare pe parcursul execuției; prezența periodică sau
la cerere a proiectanților pe șantier
Recepția lucrărilor și finalizarea acestora (inclusiv întabularea, intocmirea cărții construcției)